Hlavn strana | Novinky | Nstroje kvality | Poradenstv | Certifikace | Nabídky práce | Diskuse | Kontakt | Reklama













Hyundai IX20 – Vypnutí motoru za jízdy

Vypnutí motoru za jízdy?

Tento článek má poněkud netradiční nadpis. ®e se motor může nečekaně vypnout za jízdy? Ano, stává se to. Já sám jsem si koupil automobil uvedené značky a typu – Hyundai IX20. Je to auto pro mě pohodlné, je uvnitř překvapivě prostorné, na silnici se velmi dobře ovládá. Má i jednu z pozitivních vlastností, kterou jsem při výběru vozidla hledal. Tou vlastností je vý¹ka sedadla nad vozovkou. Při občasných problémech s bolestí zad je to velká výhoda při nastupování i vystupování. Sedadlo lze vybavit i příjemným třístupòovým vyhřívání, což jsem v zimě ocenil.

Ale… Co když se zničehonic vypíná motor za jízdy?

Nečekáte to. Jedete. Rychle či pomalu, ale přesto vám najednou vypne motor. Představte si, že jedete v zimě, za hustého provozu, v noci, z kopce po silnici č. 35 směr Mohelnice (od Moravské Třebové). Dlouhé klesání, vám v kritickou chvíli, třeba při předjíždění, vypne motor, auto nemá energii dokončit manévr, jedete v protisměru, drtíte plynový pedál a nic… Vykoukaní ze tmy si v tu chvíli nev¹imnete, že nesvítí přístrojová deska. Chvíle stresu, kterou snad přežijete.

Proč se motor vypne?

Vypne se proto, protože si jej sami vypnete. Ano, skutečně to jde. Motor se dá u tohoto automobilu (a pravděpodobně i u jeho technického dvojčete Kia Venga) vypnout pohybem kolena, kterým pootočíte klíčem ve spínací skříòce. A to jednak při běžné jízdě, ale i při brzdění. Jak k tomu může dojít a co udělat proto, aby se to nestalo, uvidíte v následujícím videu. Jde o moje první video na youtube, prosím o shovívavost. :-)
Video na Youtube

Je to v pořádku, že si můžete vypnout motor za jízdy?

Podle vyjádření firmy Hyundai ano. Je to firma, která vyrábí auta, má horu zaměstnanců, lze předpokládat, že ví, co dělají, proč to dělají, a že dbají na bezpečnost svých výrobků. Já sám působím v automobilovém průmyslu, u jednoho z dodavatelů, který dodává bezpečnostní díly. Troufnu si říct, že vím, co je to bezpečnostní závada a co se v takových případech dělá. Předpokládejme, že v na¹em modelovém případě nejde o bezpečnostní závadu. V tomto případě je jen uživatel trouba, který si vypne kolenem auto. :-)

Je to opravdu v pořádku?

Nyní se podívejme z trochu jiného pohledu. Mohl jsem se v autě zabít, případně zabít někoho jiného. A to jen proto, že mi za jízdy nečekaně vypnul motor. Zamyslete se a odpovězte na otázku: Je to bezpečnostní závada? Najednou můžete zjistit, že pokud nedobrzdíte a do někoho nabouráte zezadu přední částí svého auta jen proto, že při brzdění je va¹e tělo setrvačností posouváno dopředu a vy si přitom vypnete motor. A dost možná si i poraníte koleno právě o ten klíč. Čí je to vina? Dostal se na trh potenciálně nebezpečný výrobek? Co když je to opravdu ¹patně? Proč měl třeba někdo z mých či va¹ich blízkých nedávno nehodu? Může to být příčinou? ®e by počátek Hyundai Gate?

DFMEA

Čistě teoreticky, pokud by automobilka přiznala chybu, tak by mohlo jít potenciálně o problém dodavatele zámkové vložky (příli¹ nízký krouticí moment na klíči pro vypnut motoru). Opatření a svolávací akce by byla nákladná a ¹la by k tíži dodavatele zámkové vložky. Potenciální náklady by byly samozřejmě astronomické. Ale co v případě, že by zámková vložka byla podle specifikace, ale jednalo by se o nevhodné umístění zámkové vložky (rozuměj spínací skříòky)? Změnit její umístění, upravit ji, nahradit ji startovacím tlačítkem u desítek nebo dokonce stovek tisíc již vyrobených aut? Tady by potenciální náklady mohly být astronomické je¹tě o trochu více. Co kdyby ¹lo dokonce o závadu neslučitelnou s provozem? Kvalitář, stejně jako konstruktér, technolog, FMEA moderátor, a kdokoli se podílí na předsériové fázi, ti v¹ichni by se měli snažit o to, aby výrobky uváděné na trh byly v první řadě bezpečné. Měla by být správně vyhodnocena rizika, měla by být zahrnuta v¹echna, i ta málo pravděpodobná. Protože ve výsledku by v uvedeném autě byla spínací skříòka jinde, případně by se vyráběly jen auta se startovacím tlačítkem. A to by překvapivě mohlo být výhodněj¹í než potenciální rozsáhlá svolávací akce. A k tomu právě slouží nástroj DFMEA = FMEA konstrukce, nazývaná poslední dobou jako designová FMEA.

Chevrolet

Obdobný problém měla i automobilka Chevrolet. Ta po nějaké té nehodě, kdy si nějací troubové vypínali motor koleny, nechala udělat opatření na klíči, informovala dealery a uživatele, aby si správně bezpečně nastavili sedadlo a volant, a dala uživatelům 2 nové lep¹í klíče.

Závěr?

Používejte FMEA i s vyhodnocením opravdu velmi málo pravděpodobných chyb.




Shldnuto: 6152 x


  Pspvky:

Autor: Jiří ®áček Datum: 2018-07-20 08:47:38

Na FMEA používám již asi 10let SW od společnosti Palstat z Vrchlabí. www.palstat.cz tady pár vět z jejich stránek, doporučuji, jsem s tím spokojen. Základní funkce modulu FMEA - třídník procesů, vad a příčin - tisk formulářů FMEA dle AIAG nebo VDA 4.2 - rychlé vyhledávání vad, příčin a jejich následků - stanovení nápravných opatření a sledování termínů - sledování účinnosti nápravných opatření - vyhledávání nesplněných nápravných opatření - hodnocení pomocí Pareto analýzy - propojení na modul Úkoly pro plnění opatření



  Nov pspvek:
 
  Autor: (max. 30 znak)
 
    Zadejte pspvek:
 
  Zde napiste slem nula.