Hlavní strana | Novinky | Nástroje kvality | Poradenství | Certifikace | Nabídky práce | Diskuse | Kontakt | Reklama













Hyundai IX20 – Vypnutí motoru za jízdy

Vypnutí motoru za jízdy?

Tento článek má poněkud netradiční nadpis. Že se motor může nečekaně vypnout za jízdy? Ano, stává se to. Já sám jsem si koupil automobil uvedené značky a typu – Hyundai IX20. Je to auto pro mě pohodlné, je uvnitř překvapivě prostorné, na silnici se velmi dobře ovládá. Má i jednu z pozitivních vlastností, kterou jsem při výběru vozidla hledal. Tou vlastností je výška sedadla nad vozovkou. Při občasných problémech s bolestí zad je to velká výhoda při nastupování i vystupování. Sedadlo lze vybavit i příjemným třístupňovým vyhřívání, což jsem v zimě ocenil.

Ale… Co když se zničehonic vypíná motor za jízdy?

Nečekáte to. Jedete. Rychle či pomalu, ale přesto vám najednou vypne motor. Představte si, že jedete v zimě, za hustého provozu, v noci, z kopce po silnici č. 35 směr Mohelnice (od Moravské Třebové). Dlouhé klesání, vám v kritickou chvíli, třeba při předjíždění, vypne motor, auto nemá energii dokončit manévr, jedete v protisměru, drtíte plynový pedál a nic… Vykoukaní ze tmy si v tu chvíli nevšimnete, že nesvítí přístrojová deska. Chvíle stresu, kterou snad přežijete.

Proč se motor vypne?

Vypne se proto, protože si jej sami vypnete. Ano, skutečně to jde. Motor se dá u tohoto automobilu (a pravděpodobně i u jeho technického dvojčete Kia Venga) vypnout pohybem kolena, kterým pootočíte klíčem ve spínací skříňce. A to jednak při běžné jízdě, ale i při brzdění. Jak k tomu může dojít a co udělat proto, aby se to nestalo, uvidíte v následujícím videu. Jde o moje první video na youtube, prosím o shovívavost. :-)
Video na Youtube

Je to v pořádku, že si můžete vypnout motor za jízdy?

Podle vyjádření firmy Hyundai ano. Je to firma, která vyrábí auta, má horu zaměstnanců, lze předpokládat, že ví, co dělají, proč to dělají, a že dbají na bezpečnost svých výrobků. Já sám působím v automobilovém průmyslu, u jednoho z dodavatelů, který dodává bezpečnostní díly. Troufnu si říct, že vím, co je to bezpečnostní závada a co se v takových případech dělá. Předpokládejme, že v našem modelovém případě nejde o bezpečnostní závadu. V tomto případě je jen uživatel trouba, který si vypne kolenem auto. :-)

Je to opravdu v pořádku?

Nyní se podívejme z trochu jiného pohledu. Mohl jsem se v autě zabít, případně zabít někoho jiného. A to jen proto, že mi za jízdy nečekaně vypnul motor. Zamyslete se a odpovězte na otázku: Je to bezpečnostní závada? Najednou můžete zjistit, že pokud nedobrzdíte a do někoho nabouráte zezadu přední částí svého auta jen proto, že při brzdění je vaše tělo setrvačností posouváno dopředu a vy si přitom vypnete motor. A dost možná si i poraníte koleno právě o ten klíč. Čí je to vina? Dostal se na trh potenciálně nebezpečný výrobek? Co když je to opravdu špatně? Proč měl třeba někdo z mých či vašich blízkých nedávno nehodu? Může to být příčinou? Že by počátek Hyundai Gate?

DFMEA

Čistě teoreticky, pokud by automobilka přiznala chybu, tak by mohlo jít potenciálně o problém dodavatele zámkové vložky (příliš nízký krouticí moment na klíči pro vypnut motoru). Opatření a svolávací akce by byla nákladná a šla by k tíži dodavatele zámkové vložky. Potenciální náklady by byly samozřejmě astronomické. Ale co v případě, že by zámková vložka byla podle specifikace, ale jednalo by se o nevhodné umístění zámkové vložky (rozuměj spínací skříňky)? Změnit její umístění, upravit ji, nahradit ji startovacím tlačítkem u desítek nebo dokonce stovek tisíc již vyrobených aut? Tady by potenciální náklady mohly být astronomické ještě o trochu více. Co kdyby šlo dokonce o závadu neslučitelnou s provozem? Kvalitář, stejně jako konstruktér, technolog, FMEA moderátor, a kdokoli se podílí na předsériové fázi, ti všichni by se měli snažit o to, aby výrobky uváděné na trh byly v první řadě bezpečné. Měla by být správně vyhodnocena rizika, měla by být zahrnuta všechna, i ta málo pravděpodobná. Protože ve výsledku by v uvedeném autě byla spínací skříňka jinde, případně by se vyráběly jen auta se startovacím tlačítkem. A to by překvapivě mohlo být výhodnější než potenciální rozsáhlá svolávací akce. A k tomu právě slouží nástroj DFMEA = FMEA konstrukce, nazývaná poslední dobou jako designová FMEA.

Chevrolet

Obdobný problém měla i automobilka Chevrolet. Ta po nějaké té nehodě, kdy si nějací troubové vypínali motor koleny, nechala udělat opatření na klíči, informovala dealery a uživatele, aby si správně bezpečně nastavili sedadlo a volant, a dala uživatelům 2 nové lepší klíče.

Závěr?

Používejte FMEA i s vyhodnocením opravdu velmi málo pravděpodobných chyb.




Shlédnuto: 725 x


  Příspěvky:

Autor: Jiří Žáček Datum: 2018-07-20 08:47:38

Na FMEA používám již asi 10let SW od společnosti Palstat z Vrchlabí. www.palstat.cz tady pár vět z jejich stránek, doporučuji, jsem s tím spokojen. Základní funkce modulu FMEA - třídník procesů, vad a příčin - tisk formulářů FMEA dle AIAG nebo VDA 4.2 - rychlé vyhledávání vad, příčin a jejich následků - stanovení nápravných opatření a sledování termínů - sledování účinnosti nápravných opatření - vyhledávání nesplněných nápravných opatření - hodnocení pomocí Pareto analýzy - propojení na modul Úkoly pro plnění opatření



  Nový příspěvek:
 
  Autor: (max. 30 znaků)
 
    Zadejte příspěvek:
 
  Zde napiste číslem nula.