Hlavní strana | Novinky | Nástroje kvality | Poradenství | Certifikace | Nabídky práce | Diskuse | Kontakt | Reklama













8D Report (Global 8D)

8D Report (Global 8D)

Jak jste si jistě všichni všimli na stránkách www.ikvalita.cz, pro kvalitáře a nejen pro ně existuje široká paleta různých nástrojů. A dalším z těchto nástrojů je i 8D Report, který je také někdy nazýván i Global 8D Report.

A co že to vlastně ten 8D Report je? Jde prakticky o jednoduchý formulář, jehož vyplnění mnohdy nebývá snadné. Příklad formuláře si můžete stáhnout zde. Jak jste po shlédnutí formuláře zjistili, je rozdělen do osmi částí, proto se formuláři říká 8D, jako osm disciplín (angl. 8 Discipline Report). Tím jsme se seznámili s tím, jak 8D Report vypadá.

Když už víme, jak 8D Report vypadá, povězme si něco o jeho účelu. 8D Report je nástrojem komplexního řešení problémů významnějšího rozsahu, tedy problémů, jejichž řešení zpravidla nebývá v silách jednotlivce a jejichž řešení vyžaduje více času a případně i investic.

Disciplína první - týmový přístup

Pokud jednotlivec není schopen vyřešit problém rychle, pak vytvořte malou skupinu lidí s dobrou znalostí procesů/výrobků, s přiděleným časem, pravomocí a dovednostmi vyřešit problém a implementovat nápravné opatření. Rozdělte si v týmu role (vedoucí týmu, členové, zapisovatel,…). Zaznamenejte členy týmu a objasněte jejich cíle, role a zodpovědnosti. A za jakých podmínek by měl tým vzniknout? Prakticky nejdůležitější pro vznik týmu je rozhodnutí managementu(!), který poskytuje pro řešení daného problému jak lidské, tak i jiné zdroje. Pokud týmově řešíte ve firmě nějaké problémy a váš management o tom, tak je "něco shnilého ve státě dánském". V ideálním případě je tým tvořen i členem managementu (na vhodné úrovni) - někdy je tato role označována jako Team Sponsor. Nečekejte, že některé problémy budou vyřešeny snadno a proto zejména management by si měl uvědomit svoji důležitou roli v poskytování zdrojů (lidských i jiných), které jsou bohužel prakticky vždy omezené.

Disciplína druhá - popis problému

Kompletně popište problém, ne pouze jeho projevy. Doporučuje se klást si otázky typu Proč... a odpovídat si na otázku čeho se problém týká a čeho již ne (otázky typu IS / IS NOT). Fáze definování problémů je kritická pro definování kořenové příčiny!

Disciplína třetí - izolace problému

Zaveďte, monitorujte a dokumentujte opatření vedoucí k izolování problému od zákazníka až do zavedení trvalého nápravného opatření. Příkladem může být například vytřídění neshodných výrobků u vašeho zákazníka, aby se na jeho výrobní linky dostávaly pouze shodné výrobky. Jiným příkladem může být i okamžitá náhrada neshodných výrobků shodnými (pokud je máte).

Disciplína čtvrtá - najít kořenovou příčinu

Cílem je identifikovat všechny možné příčiny vzniku problému. Jedním z nástrojů identifikace možných příčin je i diagram příčin a následku (Ishikawův diagram). Důležitou součástí tohoto kroku je ověření toho, že jste opravdu odhalili skutečnou kořenovou příčinu, což by vám měla potvrdit vhodná analýza dat.

Disciplína pátá - volba a ověření trvalého nápravného opatření

Výsledkem této páté fáze řešení problému by měla být volba nejlepšího nápravného opatření. Po volbě byste samozřejmě měli ověřit, že nápravné opatření problém eliminuje.

Disciplína šestá - zavedení trvalého nápravného opatření

Definujte, zaveďte a monitorujte trvalé nápravné opatření, které bude eliminovat problém.

Disciplína sedmá - zabránit opětovnému výskytu problému

Cílem této fáze je zabránění opětovnému výskytu řešeného problému i potenciálních problémů podobných nebo souvisejících. V této fázi je důležité analyzovat, případně i změnit stávající procesy, metody, konstrukci, předpisovou dokumentaci, systémy managementu a výrobní systémy.

Disciplína osmá - komunikace, potom poděkování týmu

Komunikujte, sdílejte výsledky práce týmu s ostatními. Důležité je poznání přispění jednotlivců i celého týmu a poskytnutých zdrojů.




Shlédnuto: 100229 x


  Příspěvky:

Autor: RadekL Datum: 2007-04-14 16:11:48

Reakce na dotaz Martina z emailu: Mezinárodní normou (ISO a pod.) 8D Report pokud vím standardizovaný není (jiné kvalitářské nástroje jako FMEA již standardizovány jsou). Ale... 8D Report je dílem "Velké trojky", tedy automobilek Ford, Chrasler a General Motors. Oni jej vydali jako svoji publikaci s autorskými právy a vším kolem. Já jsem četl příručku Process Problem Solving Handbook, která je založená na originálu a vydána v souladu s autorskými právy. Takže jsem se prakticky dostal ke skorooriginálu (bylo to od jiné americké firmy v angličtině).


Autor: olda .n Datum: 2009-04-29 07:22:43

8D-iniciuje jako první odběratel vadné dodávky? tzn. vyplńuje první bod? popis zjištěné vady, množství ks apod.?


Autor: RadekL Datum: 2009-04-29 12:09:20

Ahoj Oldo, existují dvě možnosti: 1) 8D inciuje odběratel a formulář pošle svému dodavateli nebo 2) odběratel poskytne informaci dodavateli např. emailem a 8D report pak kompletně vyplní dodavatel. Obvyklé jsou obě varianty a je to pak o dohodě odběratele s dodavatelem. Občas se stane, že ikdyž ty jako odběratel vyplníš svůj 8D report, tak dodavatel si jej stejně přepíše do svého formátu, který ti vyplněný vrátí...


Autor: Tomáš Datum: 2009-08-21 15:10:31

To jsou kydy...


Autor: JaK Datum: 2010-09-08 13:00:47

Doplnění : velmi podstatné je to, že odběratel, který zjistí vadu posílá vyjma předvyplněné hlavičky formuláře 8D reportu take (to je velmi důležité)dodavateli vadný vzorek podle něhož v 8 D Reportu dodavatel provede analýzu.


Autor: G8D Datum: 2012-04-19 11:43:29

Ahoj, mohli byste mi vysvětlit jak přesně funguje 8D report při reklamacích pokud chce reklamovat odběratel dodané zboží od dodavatele?


Autor: Michal Datum: 2014-06-13 19:15:59

8D report je len jedna velka teoreticka sracka ktoru vymysleli ludia ktory nemaju co na robote. Dokonca som sa stretol s firmou v ktorej osahoval len sedem bodov...


Autor: Jaroslav Datum: 2014-06-30 08:57:20

Michale tohle je názor jen velmi omezeného jedince.


Autor: Jirka Datum: 2014-07-04 14:39:16

Pánové, co tak používat zdravý selský rozum, místo vytváření nadbytečných papírů?


Autor: Marek Datum: 2014-08-23 19:12:39

Já vám nevím dneska je všechno tak byrokratické ale upe zbytečné to není navíc třeba komunikujid se zákazníkem a některej když je reklamace tak 8d vůbec neděláme prostě se -normálně- dohodneme. ale je tedy fakt že některé firmy to vyžadují a at se to někomu líbí nebo ne tak to dnes funguje víceméně v každé firmě.)


Autor: Viktor Datum: 2014-11-07 13:32:03

Da se nekde stahnout nejaký 8D report jako vzor již vypsaný??


Autor: JANA K. Datum: 2014-11-09 12:01:13

8D report u nás vyžadujeme z pozice odběratele a máme s ním velmi dobré zkušenosti, obvzláště u zaoceánských dodavatelů je propracován ve všech 8mi bodech, tak že dochází k odstranění příčin. Je to účinná forma analýzy procesu a příčin závad, aniž bychom u toho jako zákazníci museli osobně být, anebo si museli do úmoru telefonovat či psát s protistranou. Doporučuji používat jako impulz k dodavateli, který chronicky dodává nekvalitní zboží.


Autor: theo Datum: 2015-01-28 10:41:04

to je vítězství byrokracie nad zdravým rozumem. U velkých koncernů trochu chápu, ale snaha implementovat tohle do malých firem ?


Autor: Rao Datum: 2015-02-18 19:29:23

Co se týče mých zkušeností tak aplikace 8D a vůbec všech nástrojů kvality do malých, nebo středně velkých firem strácí smysl v okamžiku, kdy samotný managment se obrací zády (přesto že je firma akreditovaná na ISO:9001) . Je to obtížný proces. Názor typu že je to zbytečné a podobně je hodně krátkozraký, jelikož "byrokracie" (viz. komentář výše) v tomto případě remizuje se zzdravým selským rozumem, protože 8D report je jakýmsi sumářem všech provedených kroků při řešení problému.


Autor: Jiří Datum: 2015-03-08 16:43:53

Dobrý den, pro ty z vás jenž se vám zdá 8D problem solving jako hloupost bych rád podotknul, že ať už si to uvědomujete či nikoliv tak jeho principy používáte dnes a denně při řešení problémů v praxi. Zkuste se někdy zamyslet nad tím, co děláte v případě problému a zjistíte, že ať už postupujete jakkoliv vlastně postupujete podle jednotlivých bodů jenž jsou zde napsány. Takže je to pro vás vlastně jen papír, který nakonec vyplníte z toho co jste udělali. Jen v tom případě, kdy problémy ve firmách neřešíte, chápu že se vám zdají tyto postupy zbytečné. Přeji hezký den


Autor: Elvis Datum: 2015-03-09 23:13:23

Zdravím, má tu niekto skúsenosti s QRQC? je podobný 8D reportu, no mňa by skôr zaujímali rozdiely a aj to,či sa dá QRQC aplikovať namiesto 8D reportu..našla som formuláre QRQC ktoré obsahovali kroky 8D reportu,existuje čisto QRQC formulár?


Autor: Jan Datum: 2015-03-12 10:25:51

QRQC je metodika, v jejím rámci není formulář jako je 8D.


Autor: Ali Datum: 2015-03-27 13:28:45

Díky bohu za 8D reporty, vše se líp řeší, když je to psáno, takže když to umí i někdo nadefinovat, tak je úspěch zaručen. Ti, co to kritizují, tak akorát bud neví, neumí, nebo se jim nechce. Fungovalo to a fungovat to bude. A to i bez kritiků :)


Autor: pepicek444 Datum: 2015-04-28 16:48:25

Je jasné, že řešit každý den čtyři sta 8D reportů nedává valný smysl. 8D reporty jsou tu jen pro ty, co už "umí" a jsou alespoň trošičku na úrovni. BTW bez takovýchto drobných výdobytků moudrosti nad selským rozumem, by firma buď upadala nebo byla lokálním hráčem.


Autor: R. Datum: 2015-12-22 13:38:59

8D reporty jsou v českém prostředí opravdu často jen "dalším papírem", který užírá toner a nedokazuje naprosto nic. Protože v situaci kdy i samotná certifikace systému kvality u konkrétní firmy je jeden velký podvod, tak ani navazující dokumenty nemohou být brány vážně. V situaci kdy procesy nejsou řízené, tak nelze prosadit ani žádné nápravné opatření. Kvalita výroby je pak souhrou náhod, ale nelze ji řídit ani garantovat. Přesto mnoha firmám není blbé každý měsíc psát 8D report na stejný problém... V podstatě je to hodně na odběratelích, aby se dokázali při druhém, třetím výskytu stejné neshody naštvat a změnit obchodního partnera. To je asi to jediné, co by některé ředitele probralo.


Autor: Lukáš Datum: 2016-06-27 08:56:43

Dobrý den, co když je díl dle specifikace v pořádku? - Vytváří se na to 8D? - popř. do které sekce uvézt investigace, které ověřila, že díl je ve specifikaci? Děkuji.


Autor: Bebka Datum: 2016-10-20 13:10:20

Dobrý den, je 8D report legalizovany nastroj, který vychází z nejake normy? na zaklade ceho, ho muze zakaznik vyzadovat ? dekuji


Autor: Merfi Datum: 2016-11-20 11:28:07

Len obmedzení ľudia môžu povedať, že 8D je len byrokratická sračka. Núti ľudí sadnúť si a zamyslieť sa nad problémom! Brainstorming viacerých osôb, ktoré svojimi znalosťami a skúsenosťami prehádžu problém z každej strany. Vo finále navrhnú a implementujú najvhodnejšie DLHODOBÉ nápravné opatrenie tak, aby sa chyba neopakovala! 8D je skvelá vec, núti team premýšľať! Príjemný deň


Autor: MMax Datum: 2017-01-24 15:23:05

Dobrý den, osobně mohu říct, že po nástupu do nově vznikého úseku kvality jsem nyní dospěla do momentu, kdy vidím, že z klientů asi nevytluču potřebné údaje pro řešení, pokud 8D report nevyhlásím jako hlavní požadavek na prošetření reklamace. Řešení stylem: máme na tomto výrobku problém, protože 1-2% dílů nám dojde poškozených, tak to mi opravdu pro zdárné řešení nestačí. Bez fotek, data dodávky atd atd. Jak mám vědět, jestli jim tam díly na vykládce nepokopal slon, když nepošlou dostatek údajů o reklamaci. A jak píše Merfi, takto se někdo musí donutit, sednout, sepsat hlavní problémy, číslo dílu, množství, kdo atd a aspoň se s tím dá jít na poradu, mít v ruce nějaký podklad pro řešení. A ne říct jak amatér, že mi píše klient a vadí mu to a to. Absolutní nutnost, pokud se provádí tak jak má. Má osobní zkušenost z předchozích firem, že se problémy díky podchycení problému dotahovaly do konce.



  Nový příspěvek:
 
  Autor: (max. 30 znaků)
 
    Zadejte příspěvek:
 
  Zde napiste číslem nula.