Strategické systémy kvalityKniha americkho autora Kennetha Imlera - koupili jste jen na ikvalita.cz. Pouhch 500 vtisk pro celou R a SR! Vyprodno! 7 zkladnch nstroj zlepovn kvality
Ostatn nstroje
SN EN ISO 90015X PROČ - 5 WHY
5x proč - 5 WhyV následujícím článku se dozvíte něco o stále častěji používaném nástroji zlep¹ování kvality, kterému se říká 5x proč (pět krát proč) nebo také anglicky častěji používané 5 Why. Pro francouz¹tináře jen doplním, že ve francouz¹tině se používá název 5 Pourquoi. Nástroj kvality 5x proč je poslední dobou stále více používán v automobilovém průmyslu, kde jej mají v oblibě zejména francouzské automobilky. Dodavatelé automobilek jej v¹ak již také postupně začínají používat. Důvod používání je nasnadě - je to nástroj poměrně jednoduchý, vede poměrně rychle k cíli, tj. k určení pravděpodobné příčiny. O co tedy konkrétně jde? Jde o pokládání si otázky Proč? Jak je již na portálu ikvalita.cz zavedeno, ukážeme si použití na nějakém příkladu. Mějme třeba problém s kvalitou u jedné z francouzských automobilek. Jde o klasickou reklamaci, kde si zákazník stěžuje na nemožnost namontovat 5 kusů jednoho výrobku.
1. Proč výrobky není možné namontovat? Po pěti logicky položených otázkách známe odpověï na otázku Proč se problém vyskytl. Záměrně chci zdůraznit slovo vyskytl. Důvodem výskytu by mohlo být to, že dodavatel neprovedl včas preventivní údržbu s výměnou nástroje, případně nemá vůbec zaveden systém TPM. V předchozím odstavci jsem se snažil poukázat na problém příčiny výskytu. Nyní se zkusme zaměřit na detekci. Položíme si otázku, proč nebyla daný závada včas detekována.
Část první: Tady je vidět, že otázek nemusí být vždy pět. Obvykle ale pět otázek stačí. Navíc se může hledání potenciální příčiny ¹ířit i více směry. Firmy v automobilovém průmyslu sice používají tento analytický nástroj, ale vesměs pouze proto, aby zjistily příčinu výskytu, přičemž nebývá důraz na hledání důvodů selhání detekce. Doufám, že i tento článek je pro vás inspirativní a budu rád, když sem napí¹ete va¹e zku¹enosti. Příklad z malosériové výroby (doplnění na základě dotazu z října 2011)Firma vyrábí speciální hřídele, kde si zákazník stěžuje na to, že 10 z 50 kusů má nesprávný vněj¹í průměr. 1. Proč mělo 10 hřídelí men¹í průměr? To je příkladem toho, proč se problém vyskytl. Proč ale nebyl detekován? 1. Proč nesprávný rozměr nikdo nezjistil? Tady je vidět, že ne vždy se podaří odpovědět na v¹ech 5 otázek proč. Bohužel poměrně často se dostáváme k příčině nazývané lidský faktor. To může zejména ve velkosériové výrobě signalizovat zásadněj¹í nedostatek automatizovaných kontrolních prostředků (čidla, SPC kontroly, atp.) Proč to systém umožnil - doplnění 30.4.2014Kromě dnes již běžně používané metody 5x proč pro Výskyt problému a 5x proč pro nedetekování problému, se začíná používat i třetí otázka. Ta otázka zní: Proč to systém umožnil? Na tuto otázku se obecně odpovídá velmi obtížně až, řekl bych, nepříjemně. Proč? Odpovědi totiž obvykle vedou k poskytování zdrojů v organizaci. Snad proto management některých organizací nechce znát odpověï. Shldnuto: 6943 x
Autor: kamik Datum: 2011-08-31 10:05:01 Zdravím, Proč praskl závitový nástroj? Protože má omezenou životnost... tro¹ku bych řekl že totobych zcela jiste nedal do 5 proč životnost nástroje je přece dána a lez ji prodloužit například preventivní či prediktivní udržbou. Pakliže životnost nástroje je "po limitu" nemohu z něj vyrábět" Autor: Irena 3.10.2012 Datum: 2012-10-03 18:58:16 Proč do¹lo k záměně 20 L dílů za 20 P dílů? Autor: Mike Datum: 2012-11-07 14:42:58 Univerzální, jediná a definitivní odpověï na 99% infantilních dotazů "5WHY": protože někde v průběhu životního cyklu výrobku selhal kontrolní mechanismus. Příklad: blbě navržený - zkonstruovaný - vyrobený - zkompletovaný motor se dostal k zákazníkovi a je nefunkční. WHY? BECAUSE: v kterémkoli bodě životního (výrobního) cyklu nikdo ten motor nezkontroloval!To je podstata DETEKCE. Hledání, nalezení a eliminace příčin je "iné kafe". Místo lehce pofiderního nástroje "5WHY" doporučuji i v tomto případě použít starou a staletími osvědčenou selskou logiku :-) /viz. Autor "kamik" - pokud se budou klást zavádějící otázky nebo akceptovat nekompetentní odpovědi, dopracujem se nesprávných závěrů, které v důsledku vedou k fatálním situacím - viz. heslo "Air-crash"./ Autor: MIrka Datum: 2013-11-28 17:12:27 Ahojte, nemohli by ste mi napísa» dátim, a meno toho kto to som o tejto metóde napísal. Potrebovala by som ju do bakalarky. Ïakujem moj email je: Miruska4762@gmail.com Autor: Midar Datum: 2015-01-30 14:15:51 Kamik ty jsi jetel Autor: Roman Datum: 2017-06-02 09:25:20 existuje nějaké nápravné opatření na lidsky faktor(překlepnutí znaménka při programování stroje,přehlédnutí kóty atd.)jedná se o kusovou výrobu kde si operátor děla v¹e sám Autor: rtb Datum: 2017-09-06 06:42:52 Po pravdě se mi zda hned úvodní příklad trochu "ujetých", po druhém proč -proč to dodavatel neudělal si kladu otázku proč na to vstupní kontrola nepři¹la Autor: ZZ Datum: 2019-06-17 17:53:25 5 proč (jako spousta dal¹ích moderních nástrojů kvality) se dá použít i mimo firemní/organizační sféru. Já občas používám i doma, i když je to v rámci rodiny někdy velmi nepopulární - zvlá¹» u mé lep¹í polovičky, která má prý pocit, "že z ní dělám deb#la". Nicméně výsledky už mi upřít nemůže. Velmi hezký a úsměvný příběh mi vyprávěl můj nadřízený, který provedl 5W analýzu kořenové příčiny problému formou konverzace se svým malým synem. SYN: Rozbilo se mi autíčko. OTEC (1): Proč se ti rozbilo? SYN: Protože mi spadlo. OTEC (2): Proč ti spadlo? SYN: Protože sjelo z poličky, když sem tam dával jinou hračku. OTEC (3): Proč sjelo, když si tam dával jinou hračku? SYN: Protože už tam na ní už nebylo místo. OTEC (4): Proč už tam na ní nebylo místo? SYN: Protože tam mám bordel. OTEC (5): A proč má¹ na poličce bordel? SYN: Protože si tam neuklízím. Autor: MZ Datum: 2020-11-18 19:55:29 protože si mu udělal malou poličku :-)   Nov pspvek:   O kvalit
Zsady efektivnch systm managementu kvality
Odkazy |